Folkeskoler får afskaffet læringsmål – ”Vi har været ledet med et målregime”

Folkeskolen er under pres. Aldrig før har der været så mange mål, regler og forventninger fra både regeringen og forældrene. Ligeledes har der heller aldrig været så mange læringsmål. Det oplever Mejrup skole, som bliver presset af de mange læringsmål. Det vil regeringen dog lave om på nu.

Af Tine Burn

3. Oktober 2023

Et voldsomt begrænset spillerum

”1.081. Så mange bindende mål fra politisk hold skal lærerne i folkeskolen forholde sig til,” siger Mette Frederiksen i sin åbningstale for Folketinget i dag. Det er ikke kun inde på borgen, de kan mærke presset af de mange læringsmål. Tom Pedersen er skoleleder på Mejrup skole i Holstebro og kan nikke genkendende til de mange regler.

”Vi har været ledet med et målregime. Der har været ufattelig mange mål, altså tusindvis af mål i virkeligheden. Det gør, at det bliver enormt svært at følge. Og i det spillerum er handlemuligheder voldsomt, voldsomt begrænset.”

Vi skal sætte folkeskolen fri

I åbningstalen lægger Mette Frederiksen også vægt på, at de mange regler skal afskaffes, da lærerne ikke har nok frihed til at udføre deres arbejde. Regeringen lægger en plan ud i næste uge, hvor 9 ud 10 læringsmål skal fjernes. Det er Tom Pedersen positivt indstillet overfor.

”Jeg tænker, det er en god ting. Vi får simpelthen bedre undervisning ud af det. Lærerne ved, hvad der skal til i de konkrete situationer.”

Med frihed kommer ansvar

Med nedskæring af læringsmålene, lægges større forventning på lærernes skuldre. De skal selv sørge for en ordentlig undervisning uden en overordnet dagsorden.

”Men man skal være opmærksom på, at med frihed følger også ansvar.  Så vi skal selvfølgelig også kunne redegøre for, hvorfor vi er nødt til at gøre de ting, vi gør,” siger Tom Pedersen.

Det bliver spændende at se, om de mange reglers afskaffelse giver bedre undervisning og trivsel blandt både elever og lærere.

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *