Holstebro Kommune har fortsat ingen borgerrådgiver: ”Nogle føler, de sidder fast i systemet”

Det seneste år har borgere i Holstebro Kommune kunnet få hjælp af en professionel mægler, som kunne hjælpe borgere i kommunalsager, hvor de måtte have brug for det. Det kan de ikke længere.

Foto: Luke Chesser på Unsplash

af Malthe Michaelsen

Trine Pedersen ville ikke sidde og trille tommelfingre som borgerrådgiver i Holstebro Kommune. Hun ville hellere væltes bagover af borgerhenvendelser i jobbet som mægler mellem kommunen og borgerne.


Sådan sagde hun til Dagbladet Holstebro i forbindelse med, at Holstebro Kommune fra 1. august 2022 stillede en borgerrådgiver til rådighed for borgerne i kommunen. Et tiltag, som skulle gøre borgernes dialog med kommunen lettere, og som stadig er noget, de færreste af landets kommuner tilbyder deres borgere.

Rådgiverens opgaver er ifølge kommunens hjemmeside bl.a. at behandle klager over kommunens sagsbehandling samt at tilbyde mægling i sager, hvor der kan opstå en konflikt mellem forvaltningen og borgeren.

Men nu er der ingen ansat i tjenesten. Det har der ikke været, siden Trine Pedersen fratrådte posten ved udgangen af august i år.

”Det går ud over borgerne, som oplever uhensigtsmæssigheder i systemet. Det kan være ældre borgere, det kan være handicappede. Det kan være alle slags borgere.”

”Nogle føler, de sidder fast i systemet.”

FAKTA
______________________________________

Alle borgere, foreninger og virksomheder i Holstebro Kommune kan rette henvendelse til borgerrådgiveren.

Det er gratis at bruge borgerrådgiveren, og du kan blandt andet bruge borgerrådgiveren til følgende:

– at behandle klager over Holstebro Kommunes sagsbehandling
– at yde vejledning i klagesystemet i sager, der vedrører Holstebro Kommune
– at yde hjælp til forståelse af afgørelser mv. fra Holstebro Kommune
– at tilbyde mægling i sager, hvor dette antages at kunne løse konflikter mellem forvaltningen og borgeren


Kilde: Holstebro Kommune, holstebro.dk

Sådan siger Søren Olesen fra Dansk Folkeparti, som er byrådsmedlem i Holstebro Kommune og sidder i Økonomiudvalget. Han og resten af udvalgets medlemmer har i disse uger borgerrådgivningen som dagsorden på udvalgsmøderne.

Borgerrådgiveren har haft en positiv indvirkning på forvaltningen i kommunen og på borgerne. I minimum 36 % af borgerrådgiverens sager blev borgernes retsstilling forbedret. Det fremgik af den årlige beretning, som Trine Pedersen afgav i starten af august, inden hun forlod posten.

Kommunen fik puljemidler af Bolig- og Indenrigsministeriet til at dække borgerrådgiverposten i perioden 2022-2024. Forvaltningen peger på, at det kan være svært at tiltrække en borgerrådgiver til en projektansættelse på blot et enkelt år. Indtil en eventuel ansættelse er kommunen på bar bund:

”Vi gør som de fleste andre kommuner; ingenting. Der sker ikke noget, så længe posten ikke er besat.”

”Borgerrådgiveren hjælper ikke bare med at kontrollere systemet. Det er også en vurdering af, om systemet fungerer hensigtsmæssigt.”


Økonomiudvalget i Holstebro Kommune skal i morgen onsdag d. 4. oktober bl.a. drøfte, om kommunen kan samarbejde med en anden kommune om borgerrådgiverfunktionen som en mulig løsning på problemet.  

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *