Hvordan bliver unge mere opmærksomme på bibliotekets muligheder? Det er et spørgsmål flere biblioteker har stillet sig selv landet over. Derfor forsøger de nu at afprøve et nyt koncept – nemlig ”Escape the Library.”
Målet med ”Escape the Library” er at skubbe til de unge, så de selv kommer i kontakt med biblioteket og dets medarbejdere. De er nødt til at spørge om hjælp for, at de kan komme videre i konkurrencen. Foto: Emma Dalum.
Af Emma Dalum
Klokken er 13.15 og energien blandt de unge 1G’ere er høj på Holstebro Bibliotek. De er alle optaget af at vinde konkurrencen. Mellem de mange farverige bøger i bogreolerne er der skjult diverse poster, som de unge er i fuld gang med at jage.
”Vi ønsker at aktivere de unge ved, at de selv skal finde rundt på biblioteket. De skal lære at komme rundt, at vi medarbejdere er her for at hjælpe dem, og at det ikke er farligt, hvis ens lånekort bliver blokeret” siger Lena Faurholt-Nielsen, der er ansat som kulturformidler på Holstebro Bibliotek.
Ifølge Lena Faurholt-Nielsen er det vigtigt at inddrage de unge, så de bliver bevidste om, hvordan de kan benytte biblioteket i deres studietid. Hun er uddannet folkeskolelærer og læsevejleder, hvor hun i en længere periode har bemærket, hvordan der er opstået et behov for at aktivere de unge.
”Jeg forstår meningen med bibliotekets funktion bedre, fordi jeg har fået lov til at være aktiv til arrangementet. Det er rart, at jeg har fået et kendskab til biblioteket fremfor, at jeg ikke havde hørt ordentligt efter, hvis vi bare havde fået et oplæg” siger Emma Muusmann Jørgensen, der er en af de unge 1G’ere, som har deltaget i arrangementet på Holstebro Bibliotek.
Et svingende fokus
De unges koncentrationsniveau afhænger ikke kun af, hvilken måde informationerne videreformidles på. Tidspunktet på dagen samt hvilken indstilling de unge har til arrangementet påvirker også, hvor aktive de er i konkurrencen.
”I går eftermiddags havde vi et aktivt hold, hvor der var god stemning, mens dem i morges havde en kedelig og ligegyldig stemning. Det kan have noget at gøre med tidspunktet eller elevernes indstilling, men det er svært at sige. Dem mandag morgen var også sløve, men det var slet ikke på samme niveau” påpeger Lena Faurholt-Nielsen.
Biblioteket er begyndt at tage flere værktøjer i brug for at udvikle de unge. Især i takt med digitale værktøjer som chatGPT’s fremvækst er det vigtigt, at de unge forstår, hvordan de selv kan søge efter pålidelige informationer. Arrangementet ”Escape the Library” har kun været afholdt tre gange indtil videre, men de håber på, at det tiltagende koncept opnår succes.